Jste zde

Sport & ájurvéda – sportujte zdravě podle své konstituce

Věda o životě a dlouhověkosti, ájurvéda, v sobě od začátku svého vzniku obsahovala návody na očistu těla a zdravý pohyb. Spolu s jógou, svou sesterskou vědou, nabízí poznatky a moudrý přístup posvátných védských písem sepsaných před čtyřmi tisíci lety, které považují člověka za nedělitelný a vzájemně propojený komplex fyzického těla, vitální energie, mysli a duše. 

Sport v období védských písem

Z rozsáhlých příběhů indické Rámajány a Mahábháraty popisující historické události několik tisíciletí před naším letopočtem, se můžeme dočíst, že lidé si na fyzické zdatnosti a síle velmi zakládali. Cvičili lukostřelbu a další disciplíny, při kterých rozvíjeli také své mentální a duševní schopnosti. Fyzická síla spolu s duchovními kvalitami byla otázkou cti a celkového vyzařování osobnosti.

Později převládla v Indii doba nečinnosti, kdy se jogíni a svatí muži (sádhu) odklonili od propojení duše a těla a fyzické schránce nevěnovali pozornost, aby je neodváděla od pohroužení do svého nitra. 

Sport v západním světě a dnes

V kořenech naší západní civilizace se celospolečensky sport nejvíce rozvíjel o trochu později v čase starověkého Řecka, odkud pochází tradice olympijských her, maratonského běhu a dalších atletických disciplín. V té době se také zformulovalo antické přesvědčení, že co je krásné, je i ctnostné a naopak, nazývané „kalokagathia“ – ideál vyváženosti tělesné a duševní krásy. 

V dnešní době se sport stal přirozenou součástí moderního životního stylu a také velkým hráčem na poli světového dění. Kromě jeho zpřístupnění každému na individuální úrovni, se můžeme často setkat s přesahem do charitativní sféry, kdy pochody, běhy, či výkony jednotlivce slouží pro dobročinné účely či pro podporu přátelství mezi lidmi a státy. Sport odjakživa byl a stále je nástrojem lidské sounáležitosti, partnerství a vzájemně sdíleného nadšení.

Sport v ájurvédě

Dědictví řecké kalokagathie a ájurvédské přesvědčení, že pouze zdravé a silné tělo může poskytnout plnohodnotný prostor pro projevení našeho vnitřního potenciálu, jdou ruku v ruce. Pro plný a spokojený život je nutné pečovat o tělo i duši, protože jedno bez druhého ztrácí na významu. Pro péči o tělo slouží pravidelný režim v souladu s tělesnou konstitucí (viz níže) včetně vhodné stravy, vhodného pohybu a zdravé míry spánku. Pro péči o duševní zdraví slouží dechová cvičení a meditace. 

Cvičení zvyšuje tělesnou výdrž a odolnost vůči nemocem, protože pomáhá rozproudit krevní oběh, který lépe zásobuje kyslíkem a živinami tělesné tkáně a orgány a také lymfatický systém, který se díky potu a vylučování lépe zbavuje nečistot a odpadních látek. To vše posiluje imunitní systém a sílu odžas, která utváří základní energetickou rezervu celého těla a zodpovídá za celkovou vitalitu, sílu a odolnost organismu. Zajišťuje také aktivní ochranu vůči virům, bakteriím a infekcím. Utváří se zároveň pravidelnou meditací a vyhýbáním se nadměrné stimulaci smyslů. 

Pravidelné cvičení také zlepšuje duševní stav. Čistí mysl od zbytečných myšlenek a navrací nás k přirozenému a spontánnímu prožitku sebe samých.

Jak zvolit správný druh sportu podle ájurvédské konstituce

Klíčem ke správným návykům včetně správného fyzického cvičení je poznat svou dóšickou konstituci – tedy jaká kombinace tří základních životních energií tvoří naši existenci. Váta dóša v sobě obsahuje element vzduchu a éteru, pitta dóša elementy voda a oheň a kapha dóša prvek vody a země. Každý člověk se rodí s jedinečným poměrem těchto dóš, které představují individuální genetický kód podílející se na utváření naší psychosomatické charakateristiky. Rozpoznat svou vlastní přirozenost je základním předpokladem pro trvalé zdraví a dobrou kondici, včetně správného výběru vhodné stravy a sportu. 

Udělejte si orientační dóšický test!

 

Sportování v souladu s převládající konstitucí typu VÁTA

Váta je od přírody chladná, suchá, energická, lehká a proměnlivá, což se může projevit na úrovni nervového systému. Proto je pro lidi typu váta důležité slunce, teplo, klid, dostatek odpočinku, masáž, pravidelná relaxace a aromaterapie, a teplá, sytá, mírně kořeněná a olejnatá strava. Váta typ potřebuje dobré zázemí, klid a pocit bezpečí. Měl by se vyhýbat duševnímu vypětí a práci do pozdních nočních hodin, zimě a mrazu, syrovým jídlům a chladným nápojům. Je dobré omezit práci s počítačem, sledování televize a nadměrné pracovní nasazení. 

Váty mají rády energické cvičení, u kterého se ale mohou snadno vyčerpat. To sice zmírňuje jejich přílišnou myšlenkovou aktivitu, nicméně je tím váta dóša vyvedena z rovnováhy. Lepší je pravidelné mírné cvičení než velký výdej energie najednou. Váta lidé mají obvykle nízký svalový tonus a rozvoji svalové hmoty musí věnovat hodně aktivní pozornosti. Vzhledem k suché povaze váta dóši je dobré nepřetěžovat klouby, které mají tendenci k artritidě. Vhodným sportem je jóga a tai-či, protože přináší do těla vnitřní vyrovnanost a pohodu, dále kondiční gymnastika, lehký běh, cyklistika a turistika.  

Výdrž při sportu – spíše nízká

Sportování v souladu s převládající konstitucí typu PITTA

Na rozdíl od váty mají lidé s konstitucí pitty v sobě více ohně, který je v různých podobách ovlivňuje. Pro udržení rovnováhy napomáhá chladnější strava a nápoje, střídání aktivity a relaxace a dostatečný přísun tekutin. Pitta typ by se měl vyhýbat ostrému slunci a vysokým teplotám, kouření, drogám a alkoholu a měl by při sportu a pobytu v přírodě používat oleje a krémy na ochranu pokožky. Také by měl omezit olejnatá, těžká, slaná a kořeněná jídla, která element ohně zvyšují. Pro pitty je dobré jíst menší porce vícekrát denně a nepřejídat se. 

Vzhledem k jejich soutěživé nátuře jim vyhovují také soutěživé sporty. Zde je dobré vybírat z kolektivních sportů jako volejbal, kopaná, hokej a podobně, které jim poskytnou tuto soutěživost, ale nebudou rozvíjet vrozený egoismus, protože je vyžadována spíše spolupráce než individuální výkon. Druhou možností je sport, kde člověk bojuje sám se sebou, například aktivní turistika, terénní běh, plavání nebo horolezectví. Plavání je ostatně pro pitty jeden z nejvhodnějších sportů, protože má ochlazující účinek, stejně tak zimní sporty jako například lyžování. Jógu nebo tai-či lze také doporučit, protože tlumí vnitřní žár a agresivitu. 

Výdrž při sportu – velká do doby, než se začne přehřívat 

Sportování v souladu s převládající konstitucí typu KAPHA

Kapha má jako jediná dóša zastoupen prvek země, její podstata je tedy nejpevnější a také nejtěžší. Proto by lidé typu kapha měli jíst lehkou kořeněnou a teplou stravu a omezit nadbytečný spánek, přejídání a konzumaci mléčných výrobků, které kaphu zvyšují, což způsobuje zahlenění. 

Kapha typ se nemusí bát intenzívního cvičení, naopak je pro něj žádoucí, ačkoli se mu do něj často nechce, a tak potřebuje povzbuzení. Vzhledem k tomu, že lidé s převládající kapha dóšou příliš nevyhledávají změny, sklouzávají často do monotónního způsobu života. Pravidelný pohyb a častá změna a různorodost denních aktivit jim pomáhají vnést do života více energie. Pokud se ale do nějakého sportu zakousnou, jsou pak schopné velké fyzické námahy. Vhodným sportem je tak například vytrvalostní běh, veslování, posilování a vzpírání. Tai-či nebo jóga jsou vhodné ve formách, které stimulují a nabíjejí organismus.

Výdrž při sportu – nejlepší zvládání velké zátěže

TIP! Připravte si originální ájurvédské smoothie pro dobrou kondici z amalaki a spiruliny

amalaki a spirulina smoothie

Sport a správné dýchání

Aby sport, který provádíme, měl pro tělo a naši mysl ten největší užitek, základním předpokladem je naučit se při něm správně dýchat. Dech je samotnou podstatou našeho života a ovlivňuje mnohem více věcí, než si myslíme. Dech ovlivňuje harmonické souznění mezi racionální mužskou a intuitivní ženskou energií. Pokud se na něj dokážeme na chvíli soustředit a dýchat vědomě, automaticky má pro tělo větší hodnotu a přivádí do těla více hlubší energie, takzvané prány

Prána představuje vůdčí životní energii zodpovědnou za činnost dýchací a oběhové soustavy spolu s motorickými a smyslovými funkcemi organismu. Je řídící silou vyšší mozkové činnosti, kardiovaskulárního systému a okysličování tělesných tkání i jednotlivých buněk. Je to kosmická energie, která přivádí do těla duchovní sílu, sílu vůle a schopnost koncentrace, kterou ve sportu potřebujeme.

 

TIP! na jednoduché dechové cvičení

Sedněte si na klidné a tiché místo, zavřete oči a soustřeďte se na svůj dech. Začněte pozorovat každý svůj nádech a každý výdech. Pokuste se nenechat vyrušit myšlenkami – vždy, když odvedou vaši pozornost, vraťte se zpět k dýchání. Po chvilce si představte, že se nenadechujete pouze vzduchu, ale kosmické energie. Proudí do vás s každým nádechem a zaplavuje celé vaše tělo jako čistý a průzračný proud řeky. S každým výdechem tato řeka odplavuje veškeré nečistoty a myšlenky, kterých se chcete zbavit. Vše odchází s vaším výdechem. Cvičte každé ráno 5 minut a kdykoli během dne. 

Pokud si takto uvědomíte přítomnost svého dechu před tím, než začnete sportovat, budete si během sportu více vědomi své vnitřní síly, která pochází z klidného a míruplného dechu a vaší tiché koncentrace. 

Ájurvédská revitalizační kúra Sport & fitness

Pokud potřebujete zlepšit tělesnou výživu pro váš sportovní trénink, doporučujeme ájurvédskou revitalizační kúru. Tato kúra je vhodná pro regeneraci fyzických sil a posílení svalové tkáně. Ochabnutí svalstva a snížená vitalita organismu jsou způsobené nedostatečným přísunem bílkovin, nepravidelným rytmem každodenní stravy, fyzickou pasivitou a zanedbáváním pohybových aktivit. Kúra sestává z kombinace ájurvédského čaje Kudzu a bylinného elixíru Mamsaprash, která slouží jako povzbuzující tonikum a zdroj energie. Užívat lze po dobu 1-3 měsíců spolu s výživnou proteinovou stravou a pravidelným cvičením.

TIP! na revitalizační ájurvédskou kúru Sport & fitness