Jste zde

Stres a negativní emoce - důsledky a rady z pohledu ájurvédy

Zima je ideálním obdobím pro regeneraci organismu, psychickou relaxaci, sebereflexi, vnitřní usebrání a meditaci.

V této části roku se zkrácenou délkou slunečního svitu jsme náchylnější k duševní skleslosti a pocitům smutku, osamělosti, deprese, napětí a stresu. Obtížné životní situace jsou důležité zkušenosti, které nás učí jak lépe porozumět sobě samým a jak vnést do svého života více harmonie, světla, osvěžení, inspirace, úsměvu, uvolnění a klidu.

Stres je obranný mechanismus organismu v krizových situacích života. V momentech ohrožení vyvolává zvýšenou produkci hormonů, které nám pomáhají okamžitě reagovat na vzniklou situaci pod heslem "bojuj nebo utíkej" v souladu s naší konstitucí. Pokud nebudeme stres považovat pouze za škodlivou věc, ale také za užitečný výstražný signál, který poukazuje na nutnost vlastních změn v našem životě, potom budeme schopni předcházet jeho negativním dopadům.

Stresové faktory

Pocity stresu jsou vyvolané mnoha každodenními faktory, jakými jsou například: hektické ráno, dopravní zácpa, agresivní jízda, konfliktní vztahy, strach, nepříjemný nadřízený, nahromaděné pracovní úkoly, časová tíseň, přepracování nebo syndrom vyhoření. Jejich důsledkem jsou poruchy trávení a metabolismu, ztráta tělesné hmotnosti, únava a vyčerpanost, dysfunkce kardiovaskulárního, nervového a reprodukčního systému, oslabení imunity, křečovitost svalstva a ztuhlost pohybového aparátu. Nadměrné zatížení stresem způsobuje podrážděnost, obtížnou komunikaci a pocit, že nám nikdo nerozumí.

Stres ovlivňuje tělesné orgány

Podle ájurvédy jsou emoce přímo spojené s tělesnými orgány. Negativní emoce, které potlačujeme a nezpracujeme, nemohou vyjít ven, hromadí se v orgánech a mohou v nich způsobit orgánový stres.

Jedním z důležitých orgánů, kde se emoce ukládají, jsou naše játra. Játra jako důležitá součást metabolismu tráví tuky a zpracovávají bílkoviny. Sídlí v nich i tzv. bhuta agni, oheň, který se o přeměnu stará. V případě nestrávených emocí se pak játra stávají sídlem hněvu, nepřátelství a žárlivosti. Tyto emoce je nutné zpracovat – uvědomit si je a tím je přijmout, abychom je následně nechali odejít. Vždy je dobré se  v tomto procesu soustředit na pozitivní myšlenky a zkušenosti, které nám dají potřebnou sílu, ne na problematické emoce. Pokud zároveň ale tyto emoce potlačujeme a nechceme si je přiznat, střádají se v tkáních a vedou k onemocnění.

S játry a dalšími orgány je také spojená pokožka. Pod jejím povrchem je pojivová tkáň, ve které se hromadí nevyřešený hněv, strach a stres. Když zažíváme hněv, kůže rudne, když jsme ve stresu nebo pociťujeme úzkost, naše dýchání je mělké a nepravidelné a kůže bledne.

Stres a stárnutí

Negativní emoce jako úzkost, obavy, nervozita a nejistota proudí v plazmatické tkáni a vyvolávají v těle biochemické změny, které obíhají v těle, působí jako stresory a podílejí se na procesu stárnutí. Nejlepším lékem na negativní emoce je pěstovat si víru ve vyšší princip, který tělo zásobuje pozitivními emocemi ve formě lásky a důvěry. Při stresu se například smršťují krevní cévy, člověk se stáhne do sebe a je strnulý. Jako prevence stresových stavů a postupné lepší zvládání stresových situací se doporučuje pravidelná meditace, která rozšiřuje cévy, uvolňuje a vyvolává klidový stav. Když meditujeme, plazmatická tkáň proudí rytmicky a tiše, buňky jsou lépe okysličené pomalým a hlubokým dýcháním a my cítíme přirozený klid.

Stres a napětí má za následek i tuhnutí svalů. Takto vystresované svaly jsou také jednou z příčin stárnutí. Jsou-li svaly ve stresu, dochází k tvorbě vrásek, protože regenerace kůže je spojena s regenerací a výživou svalů. V ájurvédě se používá při očistném procesu na kůži olej, který se vtírá do pokožky a proniká až ke svalům, a tím napomáhá uvolňovat potlačené emoce. Velmi dobře takto funguje sezamový olej, který stimuluje centrální nervový systém. Olejová masáž může pomoci rozpustit nevyřešené emoce.

Při stresu nám také vysychá jazyk a dochází k nedostatečné tvorbě slin, které ničí bakterie v ústech, což vede pak například k neschopnosti správně vnímat chutě. Jedním ze známých ájurvédských tipů je při čištění zubů si ráno také setřít povlak z jazyku, aby se odstranily mrtvé bakterie.

7 jednoduchých typů pro lepší zvládání stresu a zdravou relaxaci:

1. Zpomalte svůj neustále zaneprázdněný rytmus života.

2. Věnujte si více pozornosti, naučte se relaxovat a dopřejte si výživný spánek.

3. Připravte si horkou lázeň.

4. Pečujte o svou pokožku a potírejte ji sezamovým olejem.

5. Regenerujte organismus meditací, cvičením, sportem nebo pobytem v přírodě.

6. Čtěte inspirující knihy.

7. Sdílejte klidné chvíle s lidmi, kteří vám rozumí.

Pokud člověk dokáže zaujmout roli nestranného pozorovatele vůči sobě samému, potom lépe pochopí, v čem tkví jeho slabiny a sklony. Tehdy může efektivně přistoupit ke změnám ve stravování a životním stylu, aby si dokázal udržet dobré zdraví, které se projevuje střídmou chutí k jídlu, dobrým trávením, pravidelným vylučováním, jasným hlasem, nepřítomností bolesti, osvěžujícím spánkem, dobrým vzhledem, psychickou stabilitou, energií, vytrvalostí, nadšením, vyrovnaností, klidem a soucitem.

Člověk, který jí vždy celistvé jídlo, žije pravidelným životem, udržuje si nepřipoutanost ke smyslovým předmětům, dává a odpouští, miluje pravdu a slouží ostatním, je bez nemocí. – ájurvédská moudrost